MItkä ovat Kela asiakaspalvelun aukioloajat

Kela-asiakaspalvelu on avoinna ma-pe 9-16. Tavoittele helposti ja sujuvasti apua tukiasioissa ilman turhaa odottelua!


Kela, eli Kansaneläkelaitos, tarjoaa asiakaspalvelua eri kanavien kautta, ja sen aukioloajat vaihtelevat eri palvelupisteissä sekä puhelinpalvelussa. Yleisesti ottaen Kela-asioita voi hoitaa itsepalveluna verkossa, mutta jos tarvitset henkilökohtaista apua, asiakaspalvelupisteet ovat avoinna tietyin aikoihin.

Kela asiakaspalvelupisteiden aukioloajat

Kela asiakaspalvelupisteet ovat yleensä avoinna seuraavasti:

  • Maanantai: 9.00 – 16.15
  • Tiistai: 9.00 – 16.15
  • Keskiviikko: 9.00 – 17.15
  • Torstai: 9.00 – 16.15
  • Perjantai: 9.00 – 16.15

On hyvä huomioida, että aukioloajat saattavat vaihdella paikkakunnittain, ja jotkut palvelupisteet saattavat olla kiinni esimerkiksi loma-aikoina tai tilapäisesti muista syistä. Suosittelemme tarkistamaan paikallisen Kela-pisteen aukioloajat etukäteen.

Kela puhelinpalvelu

Kelan puhelinpalvelu on avoinna seuraavasti:

  • Maanantai – perjantai: 9.00 – 16.15

Puhuja voi soittaa yleiseen asiakaspalvelunumeroon tai erikoistuneisiin puhelinpalveluihin riippuen tarvitsemastaan avusta. Puhelimitse saat nopeasti vastauksia kysymyksiisi eri etuuksista ja palveluista.

Verkkopalvelut

Kela tarjoaa myös kattavan verkkopalvelun, jota voit käyttää milloin tahansa. Verkkopalvelussa voi hoitaa monia asioita, kuten:

  • Hakemusten jättämistä
  • Omat tiedot -palvelua
  • Viestiä asiakaspalveluun

Verkkopalvelu on avoinna ympäri vuorokauden, mikä tekee asioinnista joustavaa ja helppoa.

Tulevat muutokset ja poikkeukset

Kelan aukioloajat voivat muuttua erityistapauksissa, kuten esimerkiksi juhlapyhinä tai pandemiatilanteissa. On suositeltavaa tarkistaa ajankohtaiset tiedot Kelan virallisilta sivuilta tai asiakaspalvelusta ennen vierailua tai puhelua.

Kuinka ottaa yhteyttä Kelaan aukioloaikojen ulkopuolella

Vaikka Kelan asiakaspalvelu on avoinna vain tiettyinä aikoina, on mahdollista ottaa yhteyttä Kelaan myös aukioloaikojen ulkopuolella. Tähän on muutamia vaihtoehtoja:

1. Verkkopalvelut

Kela tarjoaa kattavat verkkopalvelut, joiden avulla voit hoitaa monia asioita ilman, että sinun tarvitsee jonottaa puhelimessa tai vierailla toimistolla. Verkkopalveluissa voit:

  • Täyttää ja lähettää hakemuksia
  • Tarkistaa omat etuutesi ja maksutietosi
  • Muokata yhteystietojasi

Verkkopalveluiden käyttö on mahdollista ympäri vuorokauden, joten voit hoitaa asioita silloin, kun sinulle parhaiten sopii.

2. Sähköposti ja lomakkeet

Voit myös lähettää kysymyksiä tai pyyntöjä Kelan asiakaspalveluun sähköpostitse tai käyttää heidän verkkosivuiltaan löytyviä yhteydenottolomakkeita. Tämä on hyvä vaihtoehto, jos et halua odottaa puhelimessa. Vastaus voi kuitenkin kestää pidempään kuin suoran puhelinyhteyden kautta.

3. Puhelinpalvelu aukioloaikojen ulkopuolella

Jos sinulla on kiireellinen asia, voit soittaa Kelan asiakaspalveluun, mutta muista, että puhelinpalvelu on auki rajoitetusti. Aukioloaikojen ulkopuolella voit jättää ääni viestin, johon Kela vastaa seuraavassa mahdollisessa asiakaspalveluajassa.

4. Kirjeitse yhteyden ottaminen

Jos haluat käsitellä asioita perinteisellä tavalla, voit lähettää kirjeen Kelaan. Muista kuitenkin, että kirjeen käsittelyssä saattaa kestää pidempään, joten tämä vaihtoehto ei ole nopein. Kelan osoite on:

Kela
PL 10
00056 Kela

Yhteenveto

Kelan asiakaspalveluun on monia tapoja ottaa yhteyttä aukioloaikojen ulkopuolella. Verkkopalvelut ovat helpoin ja nopein vaihtoehto, mutta voit myös käyttää sähköpostia, puhelinta tai perinteistä postia. Varmista, että tiedät, mitä tietoja tarvitset ennen yhteydenottoa, jotta saat parhaan mahdollisen avun.

Usein kysytyillä kysymyksillä

Mitkä ovat Kela-asiakaspalvelun aukioloajat?

Kela-asiakaspalvelu on avoinna maanantaista perjantaihin klo 9.00–16.15. Aukioloajat voivat vaihdella eri toimipisteiden välillä.

Voinko asioida Kela-asiakaspalvelussa ilman ajanvarausta?

Useimmissa tapauksissa voit asioida ilman ajanvarausta, mutta suosittelemme ajan varaamista, jotta vältät jonottamisen.

Missä sijaitsevat Kela-asiakaspalvelupisteet?

Kela-asiakaspalvelupisteet sijaitsevat eri puolilla Suomea. Tarkista lähin toimipisteesi Kelan verkkosivuilta.

Voinko saada apua Kela-asioissa puhelimitse?

Kyllä, Kela tarjoaa puhelinpalvelua arkipäivisin. Tarkat puhelinajat ja numerot löytyvät Kelan verkkosivuilta.

Miten voin tehdä Kela-asioita verkossa?

Kela-asioita voi hoitaa helposti verkkopalvelussa, johon tarvitset henkilökohtaisen verkkopalvelutunnistautumisen.

Kohde Yksityiskohtia
Aukioloajat Maanantai–perjantai, 9.00–16.15
Ajanvaraus Suositeltava, mutta ei pakollinen
Puhelinpalvelu Arkisin, tarkista ajat verkkosivuilta
Verkkopalvelu Tarvitset verkkotunnistautumisen

Jos sinulla on kysymyksiä tai kommentteja, jätäthän ne alle. Muista myös tarkistaa muut artikkelit verkkosivustollamme, jotka saattavat kiinnostaa sinua!

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to Top